Rastúce spoločnosti sa nakoniec dostanú do bodu, keď to už tabuľky nezvládnu
Stavebný manažér v malej stavebnej firme musí vykonávať množstvo funkcií. Zháňa zákazky, vytvára cenové ponuky, zabezpečuje materiál, riadi stavbu, komunikuje s investorom a rieši množstvo ďalších úloh. Svoje podnikateľské a administratívne úlohy obvykle zvládne s jedným notebookom, internetom a dobrým stavebným softvérom.
V organizačne väčšej stavebnej firme sú jednotlivé pracovné úlohy rozdelené medzi viacerých členov tímu. Ak sa chcú dopracovať k úspešnému výsledku, t.j. ku kvalitne a načas zhotovenej stavbe, musia medzi sebou spolupracovať. Základom dobrej tímovej spolupráce je vzájomná verbálna, písomná a dátová komunikácia.
Je pozoruhodné, že ešte aj v dnešnej dobe existuje množstvo organizačne väčších spoločností, ktoré používajú podnikové informačné systémy, ba dokonca iba excelovské tabuľky, na samostatných, vzájomne izolovaných počítačoch. Vstupné a výstupné dáta (napr. výkazy výmer, rozpočty, cenové katalógy, harmonogramy, reporty a ďalšie elektronické dokumenty) si jednotliví členovia tímu vymieňajú archaickým spôsobom v podobe papierovej alebo elektronickej dokumentácie.
Častokrát prostredníctvom e-mailu. Efektivita ich dátovej spolupráce je veľmi nízka. Ak chceme vo firme dosiahnuť rýchlu a bezpečnú dátovú komunikáciu, musia byť podnikové dáta zdieľané jednotlivými členmi pracovného tímu.
Ale to nestačí. Nestačí, aby dáta boli iba staticky zdieľané na spoločnom dátovom úložisku. Dáta musia mať dynamickú relačnú štruktúru. To znamená, že dáta z jednej tabuľky majú relačný vzťah k dátam inej tabuľky. Napríklad tabuľka rozpočtu stavby má relačný vzťah s tabuľkou cenníkových položiek. Tabuľka odberateľov má relačný vzťah s tabuľkou zákaziek. Tabuľka súpisov prác má relačný vzťah s tabuľkou rozpočtu. A tak ďalej. Takýto mechanizmus dokáže komfortne zabezpečiť databázový systém s relačnou SQL databázou.
Je výhodné aby táto databáza bola umiestnená na podnikovom serveri pod správou operačného systému, databázového systému SQL Server a aplikačným stavebným programom Kalkulus. Jednotliví používatelia, členovia tímu, spracovávajú v programe tieto dáta zo svojich pracovných staníc v počítačovej sieti systémom Klient - Server.
Ak sú vo firme dvaja stavební manažéri s dvoma zosieťovanými kancelárskymi počítačmi, dátovým serverom môže byť jeden z nich. Sieťový režim utiahne bežný operačný systém Windows 10 alebo Windows 11. Vo firmách s väčším počtom pracovníkov, podieľajúcich sa na spravovaní a manažovaní stavby, odporúčame serverové riešenie s podnikovým serverom a operačným systémom Windows Server. Jednotliví používatelia pracujú pomocou programu Kalkulus so zdieľanou centrálnou SQL-databázou zo svojich staníc v rámci lokálnej počítačovej siete alebo prostredníctvom internetového pripojenia z ktoréhokoľvek miesta na svete.
Je to optimálne softvérovo-hardvérové prostredie. Všetci pracujú s programom Kalkulus so súčasným a súčinným prístupom do SQL-databázy zo svojich sieťových pracovných počítačových staníc. Využívaním príslušných modulov programu si plnia svoje firemné úlohy, zabezpečujú svoju firemnú agendu a podieľajú sa na správnom chode firemných procesov.
Kalkulus v podnikovej počítačovej sieti
Kalkulant stavby, nazývaný tiež cenár, rozpočtár alebo prípravár, oceňuje investorské zadania alebo vytvára autorské výkazy výmer a cenové ponuky na základe projektovej dokumentácie alebo zamerania na stavbe. Pripravuje podklady pre poddodávateľov a vyhodnocuje ich ponuky. Individualizuje dáta pre technickú prípravu výroby.
V súčinnosti so stavbyvedúcim pripravuje harmonogram stavby. Používa pritom cenníkové položky zo spoločnej databázy cenníkov. Pracuje na svojom rozpočte a v prípade potreby kooperuje na spoločných rozpočtoch s ostatnými členmi pracovného tímu.
Stavbyvedúci riadi pridelené zákazky. Zodpovedá za kvalitu, neprekročenie rozpočtu a za dodržanie zmluvného termínu odovzdania stavby. Na základe podkladov pre technickú prípravu výroby zabezpečuje zdroje potrebné pre realizáciu stavby, t.j. materiály, remeselníkov, stroje a subdodávateľov. Vytvára a aktualizuje časový harmonogram. Vykonáva evidenciu výroby v podobe súpisu prác ako podklad pre fakturáciu.
Priebežne eviduje náklady stavby na príslušných nákladových účtoch, t.j. náklady na mzdy, náklady na stroje, dopravné náklady, materiálové náklady a réžiu stavby. Vedie digitálny stavebný denník.
Fakturant generuje súpisy prác a dodávok pre investora na základe záznamov evidencie výroby, resp. stavebného denníka, ktoré vytvoril príslušný stavbyvedúci. Ak investor predložené súpisy odsúhlasí, fakturant vystaví faktúru za dané obdobie. Reporty o priebehu zákazky predkladá investorovi a manažmentu firmy.
Manažment firmy sleduje v reálnom čase vývoj dát jednotlivých procesov, na základe ktorých môže prijímať rýchle, efektívne a kvalifikované rozhodnutia.
Kalkulus - automatizovaný integrátor stavebných procesov